Projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury zmieniający rozporządzenie w sprawie warunków eksploatacji lotnisk został przekazany do uzgodnień międzyresortowych.

Projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury zmieniający rozporządzenie w sprawie warunków eksploatacji lotnisk został przekazany do uzgodnień międzyresortowych.

Minister Infrastruktury przy piśmie z dnia 20 stycznia 2025 r. przekazał do uzgodnień międzyresortowych projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków eksploatacji lotnisk wpisany do Wykazu prac legislacyjnych Ministra Infrastruktury pod numerem 98.

Jak wskazano w uzasadnieniu do projektu rozporządzenia celem nowelizacji rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 11 września 2014 r. w sprawie warunków eksploatacji lotnisk (Dz. U. z 2023 r. poz. 1014), zwanego dalej „zmienianym rozporządzeniem”, jest zmiana wymagań dotyczących zabezpieczenia medycznego na lotniskach przez wprowadzenie rozwiązań, które mają na celu ujednolicenie i dostosowanie do realnych potrzeb tych wymagań dla wszystkich lotnisk.

Po przeanalizowaniu projektu rozporządzenia skutkiem wprowadzenia zmian w projekcie rozporządzenia jest tak naprawdę obniżenie dotychczasowego minimalnego poziomu zabezpieczenia medycznego lotniska do poziomu kwalifikowanej pierwszej pomocy.

Obecnie w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 11 września 2014 r. w sprawie warunków eksploatacji lotnisk (Dz.U. 2023 poz. 1014) w § 21a zarządzający lotniskiem zapewnia w terminach i godzinach otwarcia lotniska, którego średnioroczna krocząca liczba obsłużonych pasażerów obejmująca każde kolejne 365 dni wynosi:

  1. do 1 mln pasażerów – pierwszą pomoc na miejscu zdarzenia oraz możliwość wezwania zespołu ratownictwa medycznego, o którym mowa w art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz. U. z 2022 r. poz. 1720, 1733, 2705 i 2770), zwanej dalej „ustawą o PRM”;
  2. powyżej 1 mln do 3 mln pasażerów:
  3. możliwość wezwania zespołu ratownictwa medycznego, o którym mowa w art. 36 ust. 1 ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym,
  4. zespół wyjazdowy podstawowy, spełniający wymogi właściwe dla zespołu ratownictwa medycznego, o którym mowa w art. 36 ust. 1 pkt 2 ustawy
    o Państwowym Ratownictwie Medycznym;
  5. powyżej 3 mln do 5 mln pasażerów:
  6. możliwość wezwania zespołu ratownictwa medycznego, o którym mowa w art. 36 ust. 1 ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym,
  7. ambulatorium,
  8. zespół wyjazdowy podstawowy, spełniający wymogi właściwe dla zespołu ratownictwa medycznego, o którym mowa w art. 36 ust. 1 pkt 2 ustawy
    o Państwowym Ratownictwie Medycznym;
  9. powyżej 5 mln do 10 mln pasażerów:
  10. możliwość wezwania zespołu ratownictwa medycznego, o którym mowa w art. 36 ust. 1 ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym,
  11. ambulatorium,
  12. zespół wyjazdowy specjalistyczny, spełniający wymogi właściwe dla zespołu ratownictwa medycznego, o którym mowa w art. 36 ust. 1 pkt 1 ustawy
    o Państwowym Ratownictwie Medycznym;
  13. powyżej 10 mln pasażerów:
  14. możliwość wezwania zespołu ratownictwa medycznego, o którym mowa w art. 36 ust. 1 ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym,
  15. ambulatorium,
  16. zespół wyjazdowy podstawowy, spełniający wymogi właściwe dla zespołu ratownictwa medycznego, o którym mowa w art. 36 ust. 1 pkt 2 ustawy
    o Państwowym Ratownictwie Medycznym,
  17. zespół wyjazdowy specjalistyczny, spełniający wymogi właściwe dla zespołu ratownictwa medycznego, o którym mowa w art. 36 ust. 1 pkt 1 ustawy
    o Państwowym Ratownictwie Medycznym.

W przekazanym do uzgodnień międzyresortowych projekcie rozporządzenia Ministerstwo Infrastruktury zaplanowało rezygnację z ww. wymagań na rzecz wprowadzenia następujących minimalnych wymagań – zarządzający lotniskiem w terminach i godzinach otwarcia lotniska zapewnia co najmniej:

  1. kwalifikowaną pierwszą pomoc w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 8 września 2006 r.
    o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz. U. z 2024 r. poz. 652 i 1222), zwanej dalej „ustawą o PRM”, na miejscu zdarzenia, udzielaną przez zespół składający się z co najmniej dwóch ratowników, o których mowa w art. 13 ust. 1 ustawy o PMR, niewchodzących w skład lotniskowej służby ratowniczo-gaśniczej, o której mowa w art. 84 ust. 3 ustawy;
  2. możliwość skutecznego wezwania zespołu ratownictwa medycznego w rozumieniu art. 3 pkt 10 ustawy o PRM;
  3. pomieszczenie spełniające wymogi punktu pierwszej pomocy, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 23715 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 2023 r. poz. 1465 oraz z 2024 r. poz. 878, 1222, 1871 i 1965), dotyczących ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy;
  4. środki niezbędne do udzielenia kwalifikowanej pierwszej pomocy, w tym automatyczny defibrylator zewnętrzny (AED) oraz parawan do odizolowania miejsca zdarzenia;
  5. automatyczne defibrylatory zewnętrzne (AED) rozmieszczone w strefie ogólnodostępnej lotniska oraz w strefie operacyjnej lotniska w części dostępnej dla pasażerów, posiadające moduł GSM umożliwiający zaprogramowanie numerów telefonów do członków zespołu, o którym mowa w pkt 1, na które zostanie wysłane powiadomienie o otwarciu szafki
    z urządzeniem.

W punkcie trzecim uzasadnienia do projektu rozporządzenia: „Wskazanie różnic między dotychczasowym a projektowanym stanem prawnym” czytamy:

Dotychczasowe przepisy szczegółowo regulują wymagania dotyczące zapewniania przez zarządzającego lotniskiem pomocy medycznej na lotnisku. Od zarządzających portami lotniczymi obsługującymi powyżej 1 mln pasażerów wymagane jest posiadanie zespołu wyjazdowego podstawowego, spełniającego wymogi właściwe dla zespołu ratownictwa medycznego, o którym mowa w ustawie z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz.  U. z 2024 r. poz. 652, z późn. zm.), oraz ambulatorium, którego wyposażenie jest szczegółowo opisane.

Rozwiązanie takie powoduje zróżnicowanie zakresu udzielanej w portach lotniczych pomocy w zakresie medycznych czynności ratunkowych, w zależności od liczby obsługiwanych rocznie pasażerów, przy jednoczesnym funkcjonowaniu systemu Państwowego Ratownictwa Medycznego realizującego zadania państwa polegające na zapewnieniu pomocy każdej osobie znajdującej się w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego.

W projektowanych przepisach proponuje się nałożenie na zarządzających lotniskami obowiązku posiadania pomieszczenia spełniającego wymogi punktu pierwszej pomocy medycznej, zapewnienia udzielenia kwalifikowanej pierwszej pomocy, w tym zapewnienie niezbędnych środków do udzielenia kwalifikowanej pierwszej pomocy, a także możliwość skutecznego wezwania zespołu ratownictwa medycznego.”.

Dodatkowo w zapisach uzasadnienia wskazano, że w projekcie zastrzeżono, że zespoły zarządzającego lotniskiem udzielające kwalifikowaną pierwszą pomoc nie powinny wchodzić w skład lotniskowej służby ratowniczo-gaśniczej. W ocenie projektodawców rozwiązanie to ma na celu uniknięcie sytuacji, w której udzielanie pierwszej pomocy na terenie lotniska uszczupla obsadę lotniskowej służby ratowniczo-gaśniczej, a tym samym może obniżać czasowo kategorię ochrony przeciwpożarowej lotniska.

Projekt rozporządzenia ani uzasadnienie nie zawiera natomiast żadnych zapisów zabezpieczających uszczuplenie liczby zespołów ratownictwa medycznego działających w systemie Państwowe Ratownictwo Medyczne, które zabezpieczają rejon operacyjny i wyjeżdzające do osób będących w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego, które będą dysponowane do portu lotniczego w miejsce likwidowanych zespołów działających obecnie – w przypadku wejścia w życie ww. projektu.

Ocena skutków regulacji dołączona do projektu rozporządzenia nie zawiera żadnych danych, które obrazowałaby skalę i liczbę zdarzeń, które obecnie są obsługiwane przez funkcjonujące zespoły w poszczególnych portach, czas trwania tych interwencji, liczby interwencji, które zakończyły się transportem pacjenta do szpitala oraz liczby interwencji, które zakończyły się zadysponowaniem zespołu ratownictwa medycznego z systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne.

Krajowa Rada Ratowników Medycznych analizuje projekt ww. rozporządzenia i rozważa wystąpienie do Ministra Infrastruktury w sprawie zapisów zawartych ww. projekcie.

Treść obecnie obowiązującego rozporządzenia jest dostępna w Internetowym Systemie Aktów Prawnych pod adresem: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20230001014

Treść projektu rozporządzenia wraz z uzasadnieniem oraz oceną skutków regulacji jest dostępny na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji pod adresem: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12393658/katalog/13107016#13107016

Przewidywany termin wydania rozporządzenia został w ww. wykazie określony na II kwartał 2025 r.

Zgodnie z pismem Ministra Infrastruktury poszczególne resorty mogą zgłaszać uwagi w terminie 14 dni od dnia otrzymania pisma. Zachęcamy do komentowania projektu rozporządzenia w naszych mediach społecznościowych!

Treść Pisma: